AVG, hoe staat het ermee?

Wij herinneren het ons nog goed. Vorig jaar was iedereen druk in de weer met AVG en op tijd AVG compliant zijn. Op 25 mei 2018 ging de nieuwe wet in en er moest van alles geregeld worden om te kunnen voldoen aan de nieuwe regels.

Na 25 mei 2018 werd het rustig en leek het wel of iedereen AVG moe was. We wilden er even niet meer mee bezig zijn en aan denken.

Een jaar verder…

Nu zijn we inmiddels al weer in maart 2019 aanbeland en wij zien dat veel bedrijven nog steeds worstelen met de AVG. Dit begrijpen wij heel goed, want je kunt niet alles in één keer goed geregeld hebben. Het is net als bij de ISO norm die destijds werd ingevoerd. Dit was ook een (leer) proces van jaren en zo werkt het ook met de AVG.

AVG kost tijd en energie

Om AVG compliant te worden en te blijven zul je er tijd en energie in moeten blijven steken. Om jou hierbij te ondersteunen hebben wij een whitepaper geschreven. Een houvast met handvatten om je te helpen met je AVG compliancy. De whitepaper kun je hier downloaden.

Problemen met AVG, wij bij Buro Flevo helpen

Ben jij al op weg om 100% AVG compliant te worden maar loop je nog ergens tegen aan, wij willen er graag met je over praten. Wat zijn de punten waar je tegen aanloopt? Bel of mail ons, wij plannen graag een afspraak met jou in.

Contact

Bel 085-0021010 of mail ons

De klant is koning, toch?

De klant is KONING wordt vaak geroepen maar is dat ook zo? Is het niet zo dat de klant dit denkt maar dat de ondernemer bepaald hoe de zaken geregeld worden en stiekem toch de KEIZER is?

De interne organisatie is goed gestroomlijnd, medewerkers weten waar ze terecht kunnen met vragen of voor informatie. Maar zorgt dit voor het KONINGSGEVOEL bij de klant? Nee, want dit komt de klantbeleving niet ten goede.

Lees meer

Digitaliseren met jouw bedrijf

Het grootste risico wat MKB’ers lopen in de komende 10-15 jaar is dat het voor de fabrikant heel makkelijk wordt om over het distributiekanaal, de MKB’er dus, heen te stappen en om rechtstreeks bij de consument aan tafel te zitten middels een tablet of iPad.

Wil jij het verschil maken in het MKB en dit risico niet lopen?

Dan moet je je dus minder afhankelijk opstellen ten opzichte van je product en zul je je dus meer moeten profileren op basis van jouw meerwaarde. De meerwaarde die JIJ levert aan je klanten om in beeld te blijven, nu en voor de toekomst om jouw positie veilig te stellen.

Lees meer

Even voorstellen…

Graag stellen wij onze nieuwe collega Stefan Pit voor. Stefan is sinds 2 januari als applicatiebeheerder werkzaam voor Buro Flevo.

Stefan Pit

Applicatiebeheerder

Als applicatiebeheerder houdt Stefan zich al ruim 20 jaar onder andere bezig met het functionele en/of technisch beheer van applicaties en/of informatiesystemen. Hij zorgt ervoor dat applicaties optimaal blijven werken, geconstateerde fouten verholpen worden en de applicatie aangepast wordt zodat deze ook echt voor jou werkt. Dit kan zijn van het optimaliseren van een Microsoft SQL server tot het inrichten en begeleiden van een chatbot implementatie. Mocht een applicatie onbekend zijn dat zorgt Stefan ervoor dat hij hier z.s.m. alles van komt te weten zodat hij de klant goed van dienst kan zijn.

Een aantal voorbeelden wat een applicatiebeheerder voor jou kan betekenen:

  • Het verlenen van onderhoud aan applicaties
  • Communiceren met gebruikers over functionaliteiten en prestaties
  • Signaleren en verhelpen van eventuele problemen of knelpunten
  • Bespreken van wijzigingsvoorstellen met leveranciers en gebruikers
  • Verlenen van advies aan het management omtrent benodigde of gewenste aanpassingen
  • Bijhouden van en inspelen op technische ontwikkelingen
  • Samenstellen van gebruikershandleidingen (user manuals)
  • Identificeren en rapporteren van (toekomstige) problemen en bedreigingen
  • Onderhouden van contacten met leveranciers, specialisten en gebruikers
  • Oplossen, opvolgen en documenteren van incidenten die samenhangen met het informatiesysteem en/of de informatievoorziening

Zie je mogelijkheden om jouw proces te verbeteren of te laten begeleiden? Laat het ons weten!

Contact

Bel 085-0021010 of mail ons

Ben jij helemaal AVG/GDPR ready?

Of toch nog hulp nodig? Wij hebben met zorg een whitepaper samengesteld met hierin informatie over AVG/GDPR en hoe hiermee om te gaan en wat te doen om AVG/READY te worden. Download onze whitepaper via onderstaande button.

AVG is onderdeel van de Bottoms-up Security.

Dag Excel… welkom PowerBI?

Weg met al die Excel overzichten en dashboards, want hier is PowerBI!

In gesprek met Stefan Pit, sinds januari in dienst als applicatiebeheerder bij Buro Flevo

Zijn wij beter af met Excel als het aankomt op dashboarding en rapportages?

Microsoft Excel blijft nog een heel krachtige tool voor ad hoc rapportages en een echte business analist wil graag zelf de vrijheid hebben om een rapportage in elkaar te zetten. Dit is nog wel erg lastig zonder tussenkomst van een IT’er. PowerBI zou deze kloof weleens kunnen slechten mits goed opgezet.

Welke vraag moet je jezelf dan stellen als bedrijf?

Wil jij 90% van je tijd besteden aan het rapporteren en 10% aan analyse? Als je deze vraag met JA beantwoord dan raad ik je aan om direct te stoppen met lezen en lekker verder te gaan met Excel. Wil je het tegenovergestelde en echt voluit bezig zijn met het analyseren van je bedrijfsdata dan zou ik PowerBI eens overwegen.

Lees meer

In gesprek met Arend Jan te Velde, eigenaar van Buro Flevo

Een korte kennismaking met een mooi bedrijf

Wat doet Buro Flevo?

Bij Buro Flevo help ik bedrijven meer te bereiken door gebruik te maken van data. Als bedrijf wil je bijvoorbeeld groeien, beter je klanten aanspreken, een hoger rendement enz. Verbetering kan van alls zijn maar meestal is het naar 2 dingen terug te voeren, meer omzet of minder kosten.

Onlangs was ik bij een bedrijf waar ze mij het volgende vroegen:

Het gaat helemaal niet slecht met mijn bedrijf, maar toch zijn wij op zoek naar de volgende stap. Kun jij ons helpen door het stellen van de juiste vragen?

Dat kan ik zeker. Met de standaard systematiek van het business canvas komen we snel tot de kern. Door een visualisatie van jouw bedrijf, schetsen we snel de lijnen en zien we waar verbeterpunten zitten.


Lees meer

Why, How, What – Simon Sinek

We hebben gezien dat in het MKB heel veel bedrijven ontstaan vanuit de passie van de ondernemer en dat het bedrijf daardoor ook groeit. De ondernemer wil dan ook graag dat alle dingen worden gedaan zoals hij het voor ogen heeft en hoe hij het zelf ook zou doen. Maar HOE is dan de grote vraag.

HOE doen jouw medewerkers wat jij als ondernemer hebt bedacht?

Vaak zijn het woorden, bijvoorbeeld hospitality of vertrouwen, van waaruit de ondernemer zijn zaken regelt. Dit is voor een medewerker moeilijk te kopiëren omdat de invulling van die woorden voor een ieder anders is.

Dat kan makkelijker

Veel gemakkelijker is het voor een medewerker om te weten WAAROM een ondernemer zaken op een bepaalde manier doet. Als je dat duidelijk hebt kan de medewerker de WAAROM vraag ook zelf beantwoorden met hetzelfde resultaat. Om dit te vereenvoudigen zou je als ondernemer dus moeten weten WAT jouw business rules zijn. Zo krijg je namelijk de (persoonlijke) kernwaarden boven tafel.

Lees meer

Ben jij handig genoeg?

Is jouw handigste gebruiker handig genoeg?

Je leid jouw bedrijf naar eigen inzicht en hebt duidelijke ideeën over de rol die software daarin speelt. Een idee over hoe je dingen wilt hebben kan in jouw hoofd duidelijk zijn, maar hoe ga je het uitvoeren? Heb je hulp nodig van software of van iemand anders? Want hulp kan een idee meer vorm geven en dan wordt de uitvoering makkelijker.

Voorkom een zijspoor

Jouw software helpt jou en omdat je misschien niet de meest handige gebruiker bent van de software, raak je weleens op een zijspoor. Wat wij zien is dat een applicatiebeheerder jou daarbij goed kan helpen. Hij kent vaak meerdere softwarepakketten en kan helpen om er beter gebruik van te maken.

De juiste informatie voor je neus

Een applicatiebeheerder die specifiek met jou meekijkt en niet zelf in het werkproces zit heeft vaak andere ideeën over welke data je voor je neus moet krijgen om je werk goed te kunnen doen. Niet met het omweggetje wat je altijd gebruikt hebt, maar rechtstreeks.

Efficiënter werken is wat iedereen wil

Marktontwikkeling en trends

Automatiseren is een hot topic. Tussen 2020 en 2030 zou dit boven aan de lijstjes moeten staan, zeker ook van maakbedrijven. Veel handelingen die nu nog handmatig gaan die moeten geautomatiseerd worden. En daar zou je nu al mee bezig moeten zijn om de boot niet te missen. Lees meer

Bezig met de begroting van 2019? Staat data daarop?

Bij data op de balans denk ik aan het Kadaster. Zij steken veel tijd en geld in het gereedmaken en veredelen van hun data. Er gaan dus veel kosten zitten in die data om het op een goede manier gestructureerd inzichtelijk te krijgen.

Logisch dat die data, wat eigenlijk het eindproduct is, op de balans staat, toch?

Een mooie vraag voor het Kadaster maar wat betekent het voor jou als MKB bedrijf? Als MKB’er steek je namelijk ook best wel veel tijd en energie in je data. Je wilt je data goed geregeld hebben en gebruikt misschien wel een CRM systeem. Je maakt producten waar je serienummers van bijhoudt. Of je bent dienstverlener en je verzamelt informatie van de diensten die je levert aan je klanten. Die data heeft dus waarde.

Datawaarde omzetten in financiële waarde

Even zwart/wit. Twee belangrijke vragen die wij stellen over protectie van data inventaris als balanspost:

  • Is er in de begroting budget om de data actueel te maken?
  • Is er een budget om de data te kunnen blijven bewaren en naar de toekomst toe ook functioneel te houden?

Data waarderen en op de balans zetten is misschien erg ver gezocht en je denkt waarschijnlijk dat dit meer iets is voor je accountant om financiële trucjes uit te halen in de boekhouding. Maar de kern is eigenlijk dat je je data wilt hebben en houden, dus dat data veredeling wel gewoon op de begroting moet staan. Een vast onderdeel in je budget reservering.

Grote partijen

Grote bekende Nederlandse bedrijven doen dit al, zij gebruiken hun data en veredelen deze ook. Boodschappen doe je niet zonder je data weg te geven. Maar dat een MKB bedrijf er wat mee doet of mee bezig is vinden we vaak onlogisch. We denken in ons eigen bedrijf dat het wel te overzien is en dat we in de regel wel weten waar we mee bezig zijn. Het onderbuik gevoel en de bankrekening zijn onze belangrijkste graadmeters. Grote bedrijven nemen hier geen genoegen mee, waarom het MKB dan wel?

Houdbaarheidsdatum data

De waarschuwingen dat er op data een houdbaarheidsdatum zit, wordt weinig mee gedaan. Informatiemanagement daar moet je wat mee, data-hygiëne moet je toepassen om naar de toekomst toe data te kunnen blijven bewaren. Data verrot niet zoals je ook betonrot hebt, maar als je data niet actief beheerd verouderd het en verloopt dus de houdbaarheidsdatum.

Up to date

Data up to date houden, je moet er tijd voor maken en dromen over mogelijkheden.

Voeg met brainstormsessies creativiteit toe aan je data zodat het ook echt veel beter gebruikt gaat worden.

Een van de workshops die wij geven is de inspiratieworkshop. Dromen over de data die je nu hebt en werken aan de data die je moet verbeteren. De waarde toevoeging aan je data voor je klanten of wellicht om meer klanten te werven. Handige tools die je helpen om dit gedaan te krijgen. Hoe? Door nu samen aandacht te geven aan innovatie en kansen van nu.

Dus zet jij data op de balans?

Wij komen graag bij vrijblijvend jou langs om onder het genot van een kop koffie eens te praten over jouw data en de mogelijkheden om deze houdbaar te houden.

© 2018: Buro Flevo is onderdeel van Flevo ict B.V. alle rechten voorbehouden | Innovation Theme by: D5 Creation | Powered by: WordPress