Smart industries, Smart farming en Smart hub…

Wat is dat toch met het woord SMART?

Kennis en slim zijn is in onze brains aan elkaar gekoppeld. Als je slim bent heb je veel kennis. Maar hoe word je slim? (Als je dat al wilt?)

Veel lezen maakt je slim, in je opnemen wat andere mensen al hebben uitgevonden. Ze hebben het voor je gestructureerd en de puzzel is gelegd. Theorie is in de praktijk toepasbaar geworden. Dat is SLIM!

Slim is het ook om samen te werken. Dingen samendoen met andere mensen maar ook met systemen.

Smart Industries

Op het event Smart Industries werd mij nogmaals duidelijk dat als je geen data verzameld over een product, het in de prullenbak verdwijnt. Overal kun je data verzamelen, een productiedatum, een serienummer, een leverdatum, een factuur. Het is allemaal DATA waar we wat mee kunnen.

Maar wat kun jij nog meer bedenken over jouw product? Wat doen anderen met hun producenten? Wat verzamelen zij in de hele levenscyclus van het product?

SMART en Smart, een wereld van verschil?

Smart industries of Smart farming is in onze beleving gekoppeld aan futuristisch of innovatief. Smart staat vaak voor nieuwe technologie en nieuwe inzichten. Events waar Smart gebruikt wordt zijn vaak nog vaag. Er moet dan ook nog veel over gepraat, geschreven en gepuzzeld worden. Toch willen wij Smart nu al SMART maken. Dingen nu al doen met je data, met verbindingen, in netwerken en doelen realiseren.

Getting things done

Hoe? Lees het boek van David Allen – Getting things done – eens, een inspirerend boek over actiegericht je taken uitvoeren en werken met reminders. Gelijk doen en niet uitstellen, wat David Allen uitlegt aan de hand van 5 principes.

Ik heb het boek gelezen en wil nu aan het werk en de dingen praktisch maken, samen met JOU. Mijn kennis en jouw data maakt dat we de volgende vragen samen kunnen beantwoorden.

SMART, hoe zat dat ook alweer?

  • Specifiek: Is de doelstelling eenduidig?
  • Meetbaar: Onder welke (meetbare/observeerbare) voorwaarden of vorm is het doel bereikt?
  • Acceptabel: Zijn de doelen acceptabel voor de doelgroep en/of het management?
  • Realistisch: Is het doel haalbaar?
  • Tijdsgebonden: Wanneer (in de tijd) moet het doel bereikt zijn?

Ben jij eraan toe om Smart SMART te maken? Jouw data nu al te gaan gebruiken? Klik op onderstaande button en maak een afspraak met mij.

Contact

Bel 085-0021010 of mail ons

Welke functies mis jij in jouw MKB-bedrijf?

Kijk eens kritisch naar welke functies jij mist en hebt in jouw bedrijf

Je hebt nooit alle kennis in huis en zeker niet als je een MKB’er bent. Dus moet je de functies maar ook de diverse rollen binnen je bedrijf regelmatig bekijken en evalueren.

Welke rollen en functies heb jij?

Niet iedereen heeft een jurist in dienst en dit gaat vaak wel goed omdat je iemand kent die jurist is of juridische kennis heeft. Zo gaat dat ook bij ICT, je gebruikt verschillende softwareprogramma’s. Die programma’s heb je aangeschaft omdat ze je gaan helpen bij je bedrijfsvoering, maar eigenlijk vergeet je vaak om daar onderhoud aan te plegen. Je vergeet om te kijken of er nieuwe updates zijn, nieuwere versies of de functies die je allemaal kunt gebruiken.

Lees meer

AVG, hoe staat het ermee?

Wij herinneren het ons nog goed. Vorig jaar was iedereen druk in de weer met AVG en op tijd AVG compliant zijn. Op 25 mei 2018 ging de nieuwe wet in en er moest van alles geregeld worden om te kunnen voldoen aan de nieuwe regels.

Na 25 mei 2018 werd het rustig en leek het wel of iedereen AVG moe was. We wilden er even niet meer mee bezig zijn en aan denken.

Een jaar verder…

Nu zijn we inmiddels al weer in maart 2019 aanbeland en wij zien dat veel bedrijven nog steeds worstelen met de AVG. Dit begrijpen wij heel goed, want je kunt niet alles in één keer goed geregeld hebben. Het is net als bij de ISO norm die destijds werd ingevoerd. Dit was ook een (leer) proces van jaren en zo werkt het ook met de AVG.

AVG kost tijd en energie

Om AVG compliant te worden en te blijven zul je er tijd en energie in moeten blijven steken. Om jou hierbij te ondersteunen hebben wij een whitepaper geschreven. Een houvast met handvatten om je te helpen met je AVG compliancy. De whitepaper kun je hier downloaden.

Problemen met AVG, wij bij Buro Flevo helpen

Ben jij al op weg om 100% AVG compliant te worden maar loop je nog ergens tegen aan, wij willen er graag met je over praten. Wat zijn de punten waar je tegen aanloopt? Bel of mail ons, wij plannen graag een afspraak met jou in.

Contact

Bel 085-0021010 of mail ons

De klant is koning, toch?

De klant is KONING wordt vaak geroepen maar is dat ook zo? Is het niet zo dat de klant dit denkt maar dat de ondernemer bepaald hoe de zaken geregeld worden en stiekem toch de KEIZER is?

De interne organisatie is goed gestroomlijnd, medewerkers weten waar ze terecht kunnen met vragen of voor informatie. Maar zorgt dit voor het KONINGSGEVOEL bij de klant? Nee, want dit komt de klantbeleving niet ten goede.

Lees meer

Digitaliseren met jouw bedrijf

Het grootste risico wat MKB’ers lopen in de komende 10-15 jaar is dat het voor de fabrikant heel makkelijk wordt om over het distributiekanaal, de MKB’er dus, heen te stappen en om rechtstreeks bij de consument aan tafel te zitten middels een tablet of iPad.

Wil jij het verschil maken in het MKB en dit risico niet lopen?

Dan moet je je dus minder afhankelijk opstellen ten opzichte van je product en zul je je dus meer moeten profileren op basis van jouw meerwaarde. De meerwaarde die JIJ levert aan je klanten om in beeld te blijven, nu en voor de toekomst om jouw positie veilig te stellen.

Lees meer

Even voorstellen…

Graag stellen wij onze nieuwe collega Stefan Pit voor. Stefan is sinds 2 januari als applicatiebeheerder werkzaam voor Buro Flevo.

Stefan Pit

Applicatiebeheerder

Als applicatiebeheerder houdt Stefan zich al ruim 20 jaar onder andere bezig met het functionele en/of technisch beheer van applicaties en/of informatiesystemen. Hij zorgt ervoor dat applicaties optimaal blijven werken, geconstateerde fouten verholpen worden en de applicatie aangepast wordt zodat deze ook echt voor jou werkt. Dit kan zijn van het optimaliseren van een Microsoft SQL server tot het inrichten en begeleiden van een chatbot implementatie. Mocht een applicatie onbekend zijn dat zorgt Stefan ervoor dat hij hier z.s.m. alles van komt te weten zodat hij de klant goed van dienst kan zijn.

Een aantal voorbeelden wat een applicatiebeheerder voor jou kan betekenen:

  • Het verlenen van onderhoud aan applicaties
  • Communiceren met gebruikers over functionaliteiten en prestaties
  • Signaleren en verhelpen van eventuele problemen of knelpunten
  • Bespreken van wijzigingsvoorstellen met leveranciers en gebruikers
  • Verlenen van advies aan het management omtrent benodigde of gewenste aanpassingen
  • Bijhouden van en inspelen op technische ontwikkelingen
  • Samenstellen van gebruikershandleidingen (user manuals)
  • Identificeren en rapporteren van (toekomstige) problemen en bedreigingen
  • Onderhouden van contacten met leveranciers, specialisten en gebruikers
  • Oplossen, opvolgen en documenteren van incidenten die samenhangen met het informatiesysteem en/of de informatievoorziening

Zie je mogelijkheden om jouw proces te verbeteren of te laten begeleiden? Laat het ons weten!

Contact

Bel 085-0021010 of mail ons

Ben jij helemaal AVG/GDPR ready?

Of toch nog hulp nodig? Wij hebben met zorg een whitepaper samengesteld met hierin informatie over AVG/GDPR en hoe hiermee om te gaan en wat te doen om AVG/READY te worden. Download onze whitepaper via onderstaande button.

AVG is onderdeel van de Bottoms-up Security.

Dag Excel… welkom PowerBI?

Weg met al die Excel overzichten en dashboards, want hier is PowerBI!

In gesprek met Stefan Pit, sinds januari in dienst als applicatiebeheerder bij Buro Flevo

Zijn wij beter af met Excel als het aankomt op dashboarding en rapportages?

Microsoft Excel blijft nog een heel krachtige tool voor ad hoc rapportages en een echte business analist wil graag zelf de vrijheid hebben om een rapportage in elkaar te zetten. Dit is nog wel erg lastig zonder tussenkomst van een IT’er. PowerBI zou deze kloof weleens kunnen slechten mits goed opgezet.

Welke vraag moet je jezelf dan stellen als bedrijf?

Wil jij 90% van je tijd besteden aan het rapporteren en 10% aan analyse? Als je deze vraag met JA beantwoord dan raad ik je aan om direct te stoppen met lezen en lekker verder te gaan met Excel. Wil je het tegenovergestelde en echt voluit bezig zijn met het analyseren van je bedrijfsdata dan zou ik PowerBI eens overwegen.

Lees meer

In gesprek met Arend Jan te Velde, eigenaar van Buro Flevo

Een korte kennismaking met een mooi bedrijf

Wat doet Buro Flevo?

Bij Buro Flevo help ik bedrijven meer te bereiken door gebruik te maken van data. Als bedrijf wil je bijvoorbeeld groeien, beter je klanten aanspreken, een hoger rendement enz. Verbetering kan van alls zijn maar meestal is het naar 2 dingen terug te voeren, meer omzet of minder kosten.

Onlangs was ik bij een bedrijf waar ze mij het volgende vroegen:

Het gaat helemaal niet slecht met mijn bedrijf, maar toch zijn wij op zoek naar de volgende stap. Kun jij ons helpen door het stellen van de juiste vragen?

Dat kan ik zeker. Met de standaard systematiek van het business canvas komen we snel tot de kern. Door een visualisatie van jouw bedrijf, schetsen we snel de lijnen en zien we waar verbeterpunten zitten.


Lees meer

Why, How, What – Simon Sinek

We hebben gezien dat in het MKB heel veel bedrijven ontstaan vanuit de passie van de ondernemer en dat het bedrijf daardoor ook groeit. De ondernemer wil dan ook graag dat alle dingen worden gedaan zoals hij het voor ogen heeft en hoe hij het zelf ook zou doen. Maar HOE is dan de grote vraag.

HOE doen jouw medewerkers wat jij als ondernemer hebt bedacht?

Vaak zijn het woorden, bijvoorbeeld hospitality of vertrouwen, van waaruit de ondernemer zijn zaken regelt. Dit is voor een medewerker moeilijk te kopiëren omdat de invulling van die woorden voor een ieder anders is.

Dat kan makkelijker

Veel gemakkelijker is het voor een medewerker om te weten WAAROM een ondernemer zaken op een bepaalde manier doet. Als je dat duidelijk hebt kan de medewerker de WAAROM vraag ook zelf beantwoorden met hetzelfde resultaat. Om dit te vereenvoudigen zou je als ondernemer dus moeten weten WAT jouw business rules zijn. Zo krijg je namelijk de (persoonlijke) kernwaarden boven tafel.

Lees meer
© 2018: Buro Flevo is onderdeel van Flevo ict B.V. alle rechten voorbehouden | Innovation Theme by: D5 Creation | Powered by: WordPress