De digibeet bestaat niet meer in het tijdperk van digitalisering

Iedereen maakt gebruik van digitalisering. Al is het maar wanneer je een foto maakt van een aanrijding en de schadefoto’s uploadt via de app naar je verzekeraar.

Data verzamelen doe je niet om het verzamelen, maar doe je omdat je apparaten gebruikt en daarmee data vastlegt zodat je deze op een ander moment weer kunt hergebruiken. Digitaliseren is iets wat we in onze bedrijven allemaal doen, misschien bewust maar vaak onbewust.

Toch loopt het bedrijfsleven achter met digitalisering, waar gaat het mis?

Heel veel digitalisering pas je niet toe, omdat je je er niet van bewust bent. Het zijn allemaal losse tools en je moet maar net met de juiste persoon praten die jou wijst op het bestaan van een tool. Een tool waarvan jij denkt, JA die moet ik ook gebruiken want dit past bij mijn bedrijf. Hierbij kan je denken aan de GPS tracker van de koerier, voor je track en trace code. Of een GPS tracker voor je planner zodat deze kan bijhouden waar de serviceauto’s zich bevinden (inclusief rijgedrag).

De clou is om te weten wat voor een tool je moet gaan gebruiken om te digitaliseren. Hierbij moet alles wel samenwerken want aan losse tools heb je niets als bedrijf. De data moet wel met elkaar verbonden zijn en voor jou werken en niet andersom.

Lees meer

Zonder delen niet vermenigvuldigen in de WEconomie

Heb jij last van de WEconomie? De pijn van ‘all together’ bij je sportclub, goede doel of kerk?

We zien dat het lastig is om in de waan van de dag, aandacht te hebben voor samenwerken op een gestructureerde wijze. Door de enorme transparantie in alle dingen die we weten, alle informatie waar we bij kunnen en alle data die we tot onze beschikking hebben, wordt het steeds lastiger om met 1 plan aan het werk te gaan. Voordat we een team hebben samengesteld en goodwill hebben voor een ‘all together’ zijn we vaak een hele tijd verder.

De baas bepaalt en jij volgt

In het verleden was het veel makkelijker, er werd besloten door een baas welke kant je op moest en iedereen volgde. Nu is het anders, iedereen beschikt over dezelfde data als de baas en trekt zijn eigen plan. Dat maakt het lastiger om de structuur/organisatie een bepaalde kant op te duwen. Iedereen heeft immers een eigen mening of idee.

Het ‘all together’ gevoel om samen je tijd en energie ergens in te steken om een bepaald doel te behalen is tegenwoordig veel lastiger te triggeren. Hoe krijgen we de mensen nog bij elkaar? In je team maar ook heel herkenbaar, mobiliseer maar eens een groep vrijwilligers…

Lees meer

Welke data verzamel jij rond jouw product of dienst?

Op 23 mei jl. tijdens de presentatie, op de ICT Xperience day bij Flevo ict, hebben wij het gehad over data delen in het team, gericht op de interne organisatie. Dit is heel belangrijk, maar ook hebben wij kort gesproken over extern gericht samenwerken en data delen, dus in de keten.

Ketensamenwerking

Ketensamenwerking is een vorm van samenwerking tussen partijen die opeenvolgend met elkaar samenwerken en waarde toevoegen aan 1 product of dienst. Er is geen directe zakelijke afspraak, maar indirect ben je gezamenlijk wel verantwoordelijk voor het tot stand komen van een product of dienst.

Verandering is goed

We delen als bedrijf niet graag onze data en houden onze data het liefst binnen de muren van ons pand. Toch is er op dit moment een omslag gaande en wordt data delen, een deel van je bedrijfsvisie. Want waarom doe je de dingen zoals je ze doet? Welke waardetoevoeging kun jij doen? Gaat het om jou als bedrijf en de waarde die jij toevoegt aan een product of dienst die je verkoopt? Of kijk je verder dan dat en draait het om het product of dienst die je verkoopt? Als de waarde die jij toevoegt aan het product of dienst kan blijven kleven in de keten dan wordt het voor jou ook mooier.

Lees meer

Waarom is mijn SQL-server traag….

Herken je het beeld dat je seconden lang naar je monitor zit te staren, hoe een zandloper rond draait, terwijl je alleen maar een artikelkaart van je ERP aan het openen bent? We zijn veelal gewend om informatie direct beschikbaar te hebben en wanneer dat niet gebeurt dan begint de frustratie flink toe te nemen.

Als SQL-specialist krijg ik regelmatig de vraag : “Waarom is mijn SQL-server traag?”

Hoewel dit een makkelijke vraag is, is het antwoord lastiger om direct te geven.

Probleem-analyse SQL-server

Bij een analyse van performance problemen zal deze zich dan ook moeten richten op de bovengenoemde resources. De problemen worden vaak niet veroorzaakt door verkeerde hardware, maar meer door het inefficiënt gebruik van één van genoemde resources. Zoekopdrachten (query’s) die te veel tijd nodig hebben of query’s die steeds opnieuw uitgevoerd worden. Dit kan allemaal een enorme impact hebben op de performance van je SQL-server. Maar ook onvolledige of zelfs niet gebruikte indexen kunnen een reden zijn. Soms geeft een simpele aanpassing in de logica van een query al het gewenste resultaat. Heb je geen indexen bepaald in je SQL-server of heb je ze wel aangebracht maar worden ze niet bijgewerkt, dan kan dit ook een bron van frustratie opleveren voor de eindgebruiker. Pas als je het idee en gevoel hebt dat dit niet meer efficiënter kan dan kan er gekeken worden naar de hardware.

Lees meer

Smart industries, Smart farming en Smart hub…

Wat is dat toch met het woord SMART?

Kennis en slim zijn is in onze brains aan elkaar gekoppeld. Als je slim bent heb je veel kennis. Maar hoe word je slim? (Als je dat al wilt?)

Veel lezen maakt je slim, in je opnemen wat andere mensen al hebben uitgevonden. Ze hebben het voor je gestructureerd en de puzzel is gelegd. Theorie is in de praktijk toepasbaar geworden. Dat is SLIM!

Slim is het ook om samen te werken. Dingen samendoen met andere mensen maar ook met systemen.

Smart Industries

Op het event Smart Industries werd mij nogmaals duidelijk dat als je geen data verzameld over een product, het in de prullenbak verdwijnt. Overal kun je data verzamelen, een productiedatum, een serienummer, een leverdatum, een factuur. Het is allemaal DATA waar we wat mee kunnen.

Maar wat kun jij nog meer bedenken over jouw product? Wat doen anderen met hun producenten? Wat verzamelen zij in de hele levenscyclus van het product?

Lees meer

Welke functies mis jij in jouw MKB-bedrijf?

Kijk eens kritisch naar welke functies jij mist en hebt in jouw bedrijf

Je hebt nooit alle kennis in huis en zeker niet als je een MKB’er bent. Dus moet je de functies maar ook de diverse rollen binnen je bedrijf regelmatig bekijken en evalueren.

Welke rollen en functies heb jij?

Niet iedereen heeft een jurist in dienst en dit gaat vaak wel goed omdat je iemand kent die jurist is of juridische kennis heeft. Zo gaat dat ook bij ICT, je gebruikt verschillende softwareprogramma’s. Die programma’s heb je aangeschaft omdat ze je gaan helpen bij je bedrijfsvoering, maar eigenlijk vergeet je vaak om daar onderhoud aan te plegen. Je vergeet om te kijken of er nieuwe updates zijn, nieuwere versies of de functies die je allemaal kunt gebruiken.

Lees meer

AVG, hoe staat het ermee?

Wij herinneren het ons nog goed. Vorig jaar was iedereen druk in de weer met AVG en op tijd AVG compliant zijn. Op 25 mei 2018 ging de nieuwe wet in en er moest van alles geregeld worden om te kunnen voldoen aan de nieuwe regels.

Na 25 mei 2018 werd het rustig en leek het wel of iedereen AVG moe was. We wilden er even niet meer mee bezig zijn en aan denken.

Een jaar verder…

Nu zijn we inmiddels al weer in maart 2019 aanbeland en wij zien dat veel bedrijven nog steeds worstelen met de AVG. Dit begrijpen wij heel goed, want je kunt niet alles in één keer goed geregeld hebben. Het is net als bij de ISO norm die destijds werd ingevoerd. Dit was ook een (leer) proces van jaren en zo werkt het ook met de AVG.

AVG kost tijd en energie

Om AVG compliant te worden en te blijven zul je er tijd en energie in moeten blijven steken. Om jou hierbij te ondersteunen hebben wij een whitepaper geschreven. Een houvast met handvatten om je te helpen met je AVG compliancy. De whitepaper kun je hier downloaden.

Problemen met AVG, wij bij Buro Flevo helpen

Ben jij al op weg om 100% AVG compliant te worden maar loop je nog ergens tegen aan, wij willen er graag met je over praten. Wat zijn de punten waar je tegen aanloopt? Bel of mail ons, wij plannen graag een afspraak met jou in.

Contact

Bel 085-0021010 of mail ons

De klant is koning, toch?

De klant is KONING wordt vaak geroepen maar is dat ook zo? Is het niet zo dat de klant dit denkt maar dat de ondernemer bepaald hoe de zaken geregeld worden en stiekem toch de KEIZER is?

De interne organisatie is goed gestroomlijnd, medewerkers weten waar ze terecht kunnen met vragen of voor informatie. Maar zorgt dit voor het KONINGSGEVOEL bij de klant? Nee, want dit komt de klantbeleving niet ten goede.

Lees meer

Digitaliseren met jouw bedrijf

Het grootste risico wat MKB’ers lopen in de komende 10-15 jaar is dat het voor de fabrikant heel makkelijk wordt om over het distributiekanaal, de MKB’er dus, heen te stappen en om rechtstreeks bij de consument aan tafel te zitten middels een tablet of iPad.

Wil jij het verschil maken in het MKB en dit risico niet lopen?

Dan moet je je dus minder afhankelijk opstellen ten opzichte van je product en zul je je dus meer moeten profileren op basis van jouw meerwaarde. De meerwaarde die JIJ levert aan je klanten om in beeld te blijven, nu en voor de toekomst om jouw positie veilig te stellen.

Lees meer

Even voorstellen…

Graag stellen wij onze nieuwe collega Stefan Pit voor. Stefan is sinds 2 januari als applicatiebeheerder werkzaam voor Buro Flevo.

Stefan Pit

Applicatiebeheerder

Als applicatiebeheerder houdt Stefan zich al ruim 20 jaar onder andere bezig met het functionele en/of technisch beheer van applicaties en/of informatiesystemen. Hij zorgt ervoor dat applicaties optimaal blijven werken, geconstateerde fouten verholpen worden en de applicatie aangepast wordt zodat deze ook echt voor jou werkt. Dit kan zijn van het optimaliseren van een Microsoft SQL server tot het inrichten en begeleiden van een chatbot implementatie. Mocht een applicatie onbekend zijn dat zorgt Stefan ervoor dat hij hier z.s.m. alles van komt te weten zodat hij de klant goed van dienst kan zijn.

Een aantal voorbeelden wat een applicatiebeheerder voor jou kan betekenen:

  • Het verlenen van onderhoud aan applicaties
  • Communiceren met gebruikers over functionaliteiten en prestaties
  • Signaleren en verhelpen van eventuele problemen of knelpunten
  • Bespreken van wijzigingsvoorstellen met leveranciers en gebruikers
  • Verlenen van advies aan het management omtrent benodigde of gewenste aanpassingen
  • Bijhouden van en inspelen op technische ontwikkelingen
  • Samenstellen van gebruikershandleidingen (user manuals)
  • Identificeren en rapporteren van (toekomstige) problemen en bedreigingen
  • Onderhouden van contacten met leveranciers, specialisten en gebruikers
  • Oplossen, opvolgen en documenteren van incidenten die samenhangen met het informatiesysteem en/of de informatievoorziening

Zie je mogelijkheden om jouw proces te verbeteren of te laten begeleiden? Laat het ons weten!

Contact

Bel 085-0021010 of mail ons

© 2018: Buro Flevo is onderdeel van Flevo ict B.V. alle rechten voorbehouden | Innovation Theme by: D5 Creation | Powered by: WordPress