Why, How, What – Simon Sinek

We hebben gezien dat in het MKB heel veel bedrijven ontstaan vanuit de passie van de ondernemer en dat het bedrijf daardoor ook groeit. De ondernemer wil dan ook graag dat alle dingen worden gedaan zoals hij het voor ogen heeft en hoe hij het zelf ook zou doen. Maar HOE is dan de grote vraag.

HOE doen jouw medewerkers wat jij als ondernemer hebt bedacht?

Vaak zijn het woorden, bijvoorbeeld hospitality of vertrouwen, van waaruit de ondernemer zijn zaken regelt. Dit is voor een medewerker moeilijk te kopiëren omdat de invulling van die woorden voor een ieder anders is.

Dat kan makkelijker

Veel gemakkelijker is het voor een medewerker om te weten WAAROM een ondernemer zaken op een bepaalde manier doet. Als je dat duidelijk hebt kan de medewerker de WAAROM vraag ook zelf beantwoorden met hetzelfde resultaat. Om dit te vereenvoudigen zou je als ondernemer dus moeten weten WAT jouw business rules zijn. Zo krijg je namelijk de (persoonlijke) kernwaarden boven tafel.

De 3 lagen van de business rules

De 1e laag is vaak intern, de 2e laag gaat over de klant en de 3e laag heeft betrekking op de klanten van de klant. Met deze 3 lagen krijg je een overzicht van WAT jij als ondernemer belangrijk vindt dat er gebeurt in jouw bedrijf. Bijvoorbeeld hoe er met klanten wordt omgegaan, zodat er een soort uniformiteit ontstaat die door iedereen in het bedrijf wordt uitgedragen.

Grootste voordeel van business rules

Als je weet wat de business rules zijn dan kun je ook makkelijker keuzes maken. Ligt iets in lijn met jouw business rules dan weet je dat je die kant op moet. Met de business rules op orde zou iedereen in het bedrijf dezelfde keus moeten maken. En met iedereen bedoelen we de ondernemer, de medewerker maar ook bijvoorbeeld een chatbot.

De klanten worden altijd op dezelfde manier geholpen

Raak je je persoonlijke touch niet kwijt wanneer alles vastligt in de business rules?

De kunst is om de business rules zo universeel te maken dat iedereen zijn eigen smaakje er aan kan toevoegen. Je wilt van je medewerkers geen robots maken die alles voorlezen vanaf een script en geen persoonlijke waarde mogen toevoegen aan een gesprek.

Business rules moeten je bedrijf versterken

De bedoeling is dat wanneer jij de business rules op orde hebt, je een houvast creëert. Dit is hoe we het doen, hier confirmeren we ons aan en als de klant de vraag stelt aan Piet dan moet hij hetzelfde antwoord krijgen dan wanneer hij de vraag stelt aan Jan. De klant gaat dan minder zweven, wordt eenduidig te woord gestaan en weet met wij hij zaken doet.

Jouw uiteindelijke doel

Je wilt dit voor jouw klanten doen, je wilt dat jouw klanten duidelijkheid hebben en dat jouw klanten altijd op dezelfde manier worden aangesproken.

Buro Flevo en business rules

Wij bieden een in company workshop aan waarbij wij ondersteunen bij het vinden van de business rules die horen bij jouw bedrijf. Wij helpen met het vinden van de juiste woorden die goed genoeg zijn om daar ook techniek aan toe te voegen. Want wij zijn van mening dat de strategie, die algemene bedrijfsstrategie, die je vastlegt in je business rules makkelijk te koppelen moet zijn aan techniek.

Hoe?

Met een aantal medewerkers, het liefst van verschillende afdelingen, die allemaal input mogen geven over welke woorden voor hen de business rules zouden moeten zijn. Zo krijg je een breed gedragen project wat ook makkelijker geaccepteerd wordt door het bedrijf.

Meer weten?

Neem dan contact met ons op. Arend Jan komt graag vertellen hoe hij bij Flevo ict de business rules heeft bepaald en wat het gebracht heeft.

Contact

Bel: 085-0021010 of mail ons

© 2018: Buro Flevo is onderdeel van Flevo ict B.V. alle rechten voorbehouden | Innovation Theme by: D5 Creation | Powered by: WordPress